Elektrische auto’s worden steeds goedkoper. Daarom worden er over enkele jaren bijna geen thermische auto’s meer verkocht denk ik. Kleine auto’s worden dan volledig elektrisch en grotere auto’s krijgen een elektrische hulpmotor.
Omdat mijn vrouw Corrie gewend is lang met haar auto te doen (haar Aygo gaat nu al bijna 12,5 jaar mee!) vond ze dat haar volgende auto wel een elektrische moet worden. Zo zijn we op de Peugeot e208 uitgekomen.  En voor een elektrische auto heb je een EV lader nodig. Zo kwam ik uit op de vraag: welke eisen moet ik stellen aan een EV lader, en hoe kom je tot een goede keuze? In deze blogpost wil ik stap voor stap uitleggen welke keuzes je moet maken en welke ik gemaakt heb.

Als je gaat googlen op EV lader thuis kom je al snel op de website van laadkompas.nl uit. Het statement dat mij op deze website triggerde was: “100% onafhankelijk advies” en “5000+ laadpalen geïnstalleerd”. Dat belooft wat (hoopte ik). Dus ik de aanvraag maar ingediend: “Laad paal voor thuis? Ontvang direct vrijblijvend uw persoonlijke vergelijking”. Enige tijd later kreeg ik een email die begon met “Hartelijk dank voor uw aanvraag bij EVBox (..) Sinds 2015 maken onze EV-experts onafhankelijk de laadpalenmarkt begrijpelijk”.

Vervolgens krijg je een offerte thuis met – uiteraard – alleen laadpalen van EVBox; zowel business als thuisuitvoeringen. Met als onderscheidende punten – uiteraard – prijs en zaken als: wel/niet leverbaar met vaste kabel; uitgevoerd in een mooi kleurtje en natuurlijk zijn ze allemaal super robuust. Niet echt indrukwekkend als je deze blogpost verder leest. En helaas, de laadpaal waar ik op uitgekomen ben zit helaas niet in hun assortiment. Laat ik het zo zeggen: ik heb het niet kunnen vinden op hun website.

Daarom: hoe kom je tot een goede keuze van een laadpaal voor thuis? De keuze wordt allereerst bepaald door je wensen en situatie. Deze vallen uiteen in de volgende categorieën:

  1. De auto(‘s) die van stroom voorzien gaan worden
  2. Het huis dat de stroom moet leveren
  3. Wie gaat de rekening betalen?
  4. Keuze van de EV-lader

1. De auto(‘s) die van stroom voorzien gaan worden

Een elektrische auto is altijd voorzien van een AC stroomlaadvoorziening en soms ook van een DC lader, ook wel snellader genoemd. In thuissituatie wordt alleen gebruik gemaakt van de AC stroomlaadvoorziening.
Een goed overzicht van stekkers die gebruikt worden voor elektrische auto’s is te vinden op https://www.laadpaal24.nl/stekker-elektrische-auto.
De meest gebruikte stekker in Nederland is de Mennekes oftewel type 2 stekker. Deze is ook geschikt om openbaar te laden in Nederland. Ook onze Peugeot is voorzien van deze stekker.
Maar dan zijn we er nog niet… Omdat de auto’s verschillende soorten accu’s en laadsnelheden hebben, kunnen ze niet allemaal even snel geladen worden. De OBC unit in de auto zorgt voor de omzetting van de AC spanning naar DC spanning waarmee de batterij is op te laden. Om kort te gaan, er zijn 3 uitvoeringen populair: de 7,4 kW, 11 kW en 22 kW. Dit komt overeen met 1 fase 230V / 32A; 3 fase 16A; 3 fase / 32A.
Wat verder relevant is om te weten, is dat de type 2 connector een signaaldraad genaamd CP (Control pilot) heeft, die aan de OBC-unit communiceert hoeveel stroom maximaal geladen wordt per fase (1 getal). De EV-lader communiceert het laagste getal dat een van de fases kan leveren, d.w.z. elke fase krijgt dezelfde hoeveelheid stroom geleverd. Voorbeeld 3 fasen systeem: Fase 1 kan max 7A leveren; fase 2 10A en fase 3 15A dan wordt de auto met 3 x 7A geladen.
De laatste parameter die relevant is om te weten is de minimale laadstroom (per fase) waarmee de auto geladen kan worden. Deze is vaak 6A. Deze ondergrens moet ingesteld worden op de EV-lader.

2. De locatie van de lader

Het is voor de keuze van de lader belangrijk om te weten waar deze geplaatst wordt. Dit is belangrijk om 2 redenen: ten eerste moet er een elektriciteitskabel gelegd worden vanaf de meterkast naar de lader met voldoende dikke aders. Zie https://www.elektramat.nl/kennisbank/aderdikte/ voor meer informatie hierover.
Verder is het belangrijk om te weten wat voor netaansluiting je huis heeft. Gangbaar is 1x25A, 1x35A, 1x40A, 3x25A. Is deze zwaar genoeg voor je EV-lader? In mijn situatie heb ik een 3x25A aansluiting; dit vind ik genoeg.

Loadbalancer

Om te voorkomen dat er teveel stroom geleverd moet worden door de netaansluiting, heb je een zogenaamde loadbalancer nodig die samenwerkt met je EV-lader. De volgende types ben ik tegengekomen:

P1 aansluiting op slimme meter

Sommige EV-laders kunnen hiermee werken. Maar let op: de kabellengte mag maximaal 20m bedragen, want anders werkt deze niet betrouwbaar meer!
Deze oplossing wordt onder andere gebruikt door Alfen.

Stroomspoelen met een Sensorbox

Deze zijn er ook weer in 2 varianten: stroomspoelen die in 1 richting de stroom kunnen meten en stroomspoelen die in 2 richtingen kunnen meten. De laatste variant heb je nodig als je ook zonnepanelen hebt.
De sensorbox wordt met een UTP kabel verbonden met de EV-lader. De kabellengte is meestal zo’n 100m.
Deze oplossing wordt aangeboden door Ratio. Ik vermoed dat EV-box ook zo’n oplossing heeft, maar ik heb het niet kunnen vinden.

KWh meter met RS422 aansluiting

Deze oplossing kwam ik tegen bij de Wallbox. Technisch erg fraai, maar erg duur. Hiermee kun je ook lange afstanden overbruggen.

PV-panelen

Als je PV-panelen hebt, dan kan een hiervoor geschikte EV-lader hier ook slim gebruik van maken. Controleer dit, want de optie is bij veel laders niet aanwezig of het is onduidelijk hoe ze hier mee omgaan. Zo heb ik EV-laders gezien (de meeste!) die helemaal geen gebruik maken van de PV-panelen. Als het niet genoemd wordt in de documentatie, kun je ervan uitgaan dat er geen gebruik gemaakt wordt van PV-panelen.

3. Wie gaat de rekening betalen?

Pasjeslezer

Veel laders worden geleverd met een RFID lezer in combinatie met een pasjes-systeem. Dit vind z’n historie in de tankpasjes. De meeste mensen zijn hun pasjes allang zat, maar er zijn nog maar heel weinig laadpalen die via Bluetooth of NFC communiceren met je mobiele telefoon ten behoeve van authenticatie.

Hierbij vind je varianten met een vaste netwerkaansluiting, wifi aansluiting, ingebouwd GSM modem, S0 aansluiting voor een digitale kWh meter… vaak in combinatie met de meest fraaie apps en uiteraard abonnementen.

Deze oplossing is veel eenvoudiger

  1. Om te voorkomen dat de lader niet gebruikt wordt als ik op vakantie ben, zet ik de EV-lader groep in de meterkast op ‘uit’.
  2. Om de laadkosten te verrekenen met mijn bedrijf plaats ik een kWh meter met s0 aansluiting tussen de EV-lader in de groepenkast.
  3. De s0 aansluiting verbind ik met een Youless energiemeter die gekoppeld is met het Enelogic energieplatform.
  4. Op dit platform kan ik zien wanneer de lader gebruikt is en hoeveel kWh is gebruikt.
  5. Gasten tanken dus op rekening van mijn bedrijf.

4. Keuze van de EV-lader

Dan blijven er nog een paar keuzes over.

Wel of geen vaste kabel?

Veel EV-laders zijn uitgerust met een vaste kabel. Sommigen hebben geen kabel en dan moet je de kabel die bij de auto geleverd is gebruiken. Veel mensen (ik ook) vinden dit lastig. Waarom een vaste kabel en niet een losse? Ik vermoed dat dit met diefstalpreventie te maken heeft.
De meest gangbare variant is 5m kabel.

Capaciteit van de lader

Sommige laders worden als 11kW lader verkocht, afgeleide types als 22kW. Sommige laders zijn gewoon traploos instelbaar.

Verder hoef ik slechts 1 auto tegelijk op te kunnen laden.

De Ratio Solar Box

Zo ben ik uiteindelijk op de Ratio Solar Box uitgekomen die voor zo’n 1000 euro incl. BTW binnenkort overal verkrijgbaar is.
Deze EV-lader is toekomstbestendig omdat deze geschikt is voor laadvermogens tot 22kW. Wel zo handig als je PV-panelen een handje mee gaan helpen.Deze EV-lader is voorzien van een 6mA DC-aardlekbeveiliging.

Wat verder nog nodig is

Voor de installatie zijn daarnaast nog een 3 fasen hoofdschakelaar en aardlekautomaat 25A 3p+n/30mA B-kar nodig.

Johan

Dit artikel is mede tot stand gekomen met input van Mark van Installatiebedrijf Verheggen en Rene van Ratio Electric.