Update: 16 november 2023

Sinds mei 2016 hebben wij een Robomow RC304 robotmaaier. Als het apparaat werkt, een fantastisch apparaat!

Maar wat jammer dat ie zo halsstarrig is. En de fabrikant/importeur van dit apparaat, MTD products, tot nu toe niet in staat is gebleken het probleem adequaat op te lossen.

U, beste lezer, kent mijn blogs inmiddels. Ik schrijf deze niet op leveranciers en fabrikanten zwart te maken, maar om serieuze problemen aan de kaak te stellen en opgelost te krijgen. Zoals u hebt kunnen lezen kost me dit soms wat moeite en ben ik ook wel vasthoudend. Omdat ik denk/hoop dat mensen van MTD products deze blog ook lezen enkele recente successen:

Ik hoop dat deze voorbeelden perspectief bieden om ook de problemen in de RC304 robotmaaier opgelost te krijgen.

Het probleem met dit apparaat is dat deze halsstarrig niet wil maaien omdat het apparaat denkt in wintermodus te staan. Ik kan u vertellen dat er een indrukwekkende hoeveelheid software in dit apparaat zit, en hier ook goed over is nagedacht. Ook heeft Robomow goed nagedacht over het bieden van support op dit apparaat. Ik zou haast willen zeggen: een voorbeeld voor veel andere bedrijven.

Maar het wordt vervelend als je hier teveel gebruik van moet maken.

Seizoen 2017

De ellende begon na de eerste winterperiode. Uiteraard had ik het apparaat conform de duidelijke instructies behandeld. Wat bleek: het apparaat wilde maar niet z’n dagprogramma opstarten. Eerst ga je natuurlijk zoeken wat je fout hebt gedaan. Omdat het apparaat in het begin van het seizoen maar enkele keren per week hoeft te maaien, duurt het enige tijd voordat je er achter bent dat er een probleem met het apparaat is. Het werd in de loop van de zomer nog erger: geen verbinding meer via Bluetooth en vervolgens wilde het apparaat helemaal niet meer maaien.
Het apparaat stond in winterstand en was er niet uit te krijgen.

7 aug 2017: maaier opgestuurd voor reparatie.

Na enkele weken krijgen we het apparaat terug en moesten we diverse onderdelen in het basisstation vervangen.

Helaas, probleem nog niet opgelost. Daarom maaier nog maar een keer opgestuurd. Na de nodige problemen bij DHL (zending kwijt) krijgen we half October de maaier weer terug. Helaas, met een gebroken wiel. Vervolgens krijgen wij een nieuwe wielset + montage instructie opgestuurd en warempel: hij doet het eindelijk goed. We spreken nu over eind oktober 2017. Het maaiseizoen is bijna afgelopen.

Seizoen 2018

Wat triest dat in april 2018 blijkt dat het apparaat weer niet zelf wil gaan maaien. Als gevolg van drukte medio mei wederom contact opgenomen met MTD products. Conclusie: apparaat moet weer opgestuurd worden.
De reparatieafdeling heeft het nu erg druk, dus wordt het apparaat pas op 20 juni opgehaald en krijg ik deze een maand later weer terug.

“Wij hebben uw maaier compleet getest en hieruit bleek dat er niks mis was.
Waarschijnlijk zit dit in de 15m kabel die we er extra bij gedaan hebben.
Verder hebben we de kap van uw maaier vervangen omdat deze kapot was gegaan tijdens transport.”

Dan ben ik op vakantie en begin augustus heb ik weer tijd om deze aan te sluiten.
Helaas, het probleem is niet opgelost.
Daarom weer telefonisch contact opgenomen en de zoveelste accu-calibratie instructie gekregen. “Nu gaat ie het echt weer goed doen”. U voelt ‘m al aankomen: het kwam niet goed.

Nu wil ik een nieuw apparaat

Ik schreef vervolgens een nette mail (tot nu toe ben ik netjes door ze behandeld, dus vind ik dat je aardig moet blijven):

“(samenvatting problemen)
Zoals u zult begrijpen ben ik erg teleurgesteld dat na al deze inspanningen en heel veel uren ik nog steeds geen goed werkende robotmaaier heb.
Om deze reden vraag ik u mij een nieuw apparaat op te sturen.”

Een week later (14 augustus) kreeg ik de volgende reactie:
“We laten onze service monteur u bellen voor een afspraak te maken.
Als het in de maaier zit betalen wij alles, zit het niet in de maaier krijgt u een factuur.””

Waarop ik antwoordde:
“Akkoord. Laat u hem ook een nieuw exemplaar meenemen?”

Reactie MTD products: “Het is niet nodig om een nieuw exemplaar mee te nemen”

Tot op de dag van vandaag wacht ik op het telefoontje van de monteur. Gaat deze net zo vaak als de monteurs van Daikin heen en weer rijden totdat mijn probleem is opgelost? Ik ben geduldig, maar het lijkt me in niemands belang. Temeer omdat verschillende acties die ik op het apparaat uit moest voeren (calibreren accu etc.) vele uren duren.

Beste firma MTD products; zou u mij svp per ommegaande een nieuwe Robotmaaier op willen sturen die geen last heeft van de genoemde problemen?

Ik hoop dat dit wel werkt, want ik ben het inmiddels best wel een beetje beu. Dit zult u hopelijk met mij eens zijn.

Maandag 27 augustus belde de monteur. Of hij dinsdagmiddag langs kon komen. Helaas, ik was verhinderd. Hij zou later in de week langskomen [nog niets gezien].

Vanmiddag kwamen we tot een onthutsende ontdekking: de Robomow was zelfstandig aan het maaien!

Mijn zoon wist te vertellen dat-ie dat al een keer eerder gedaan had: na een stroomuitval. Laten we nu toch vanmorgen de stroom eraf gehaald hebben in verband met het snoeien van de heg waarnaast het basisstation staat. Nu is mij ook duidelijk dat de Robomow reparatieafdeling geen probleem constateert: Nadat je de stekker erin hebt gedaan, gaat hij gewoon 1x keer maaien. En dan niet meer. Software foutje?

Dinsdagochtend 4 september kwam de monteur eindelijk langs. Hij had z’n diagnose heel snel gemaakt. Apparaat is van de 1e productieserie, en deze heeft problemen met de printen in het basisstation. Deze is defect. Toen ik hem vertelde dat deze vorig jaar ook al vervangen was, kon hij alleen toezeggen dit met z’n baas te bespreken. Hij had de onderdelen niet bij zich. Hij zou me bellen wanneer hij terug zou komen. Dit duurde de nodige tijd, maar vrijdagmiddag 7 september zou hij langs komen. Maar helaas, toen ik vrijdagmiddag thuis kwam, geen gerepareerde robot. Van mijn vrouw begreep ik dat hij langs geweest was, maar niet alles bij zich had. Afgelopen vrijdag 14 september kwam hij wederom langs met de juiste onderdelen. Hij doet het eindelijk weer! Maar ik ben benieuwd hoe lang. Komt hij deze winter wel goed door?

Seizoen 2019

Ik kan het kort houden over dit jaar. We hebben we de maaier in april uit de stalling gehaald, en hij doet het zoals het hoort. De problemen zijn gelukkig opgelost! Ik hoop dat we nu nog vele jaren plezier van dit apparaat mogen hebben.

Seizoen 2020

Helaas ging het dit keer weer niet goed. Nadat de maaier uit de stalling gehaald was, wilde deze niet goed opladen. Na hierover met MTD gebeld te hebben, was hun analyse duidelijk: de print in het dockingstation is defect. Ik was het apparaat zat, besloot de print te vervangen en het apparaat te verkopen op marktplaats. Zogezegd, zo gedaan.

Vervolgens heb ik de opvolger van dit apparaat gekocht: de RC304U. Volgens de website en de factuur het 2020 model. Toen ik het apparaat kreeg, stond er met koeieletters op het apparaat: 2019 model. Zucht, waarom nu weer?

Ik was het zat, dus het apparaat maar aangesloten en aan het werk gezet. De vreugde was van korte duur. Na een week was het apparaat alweer defect.

Nu was het garantie en daarom de leverancier maar gemaild. Nog geen 5 minuten later (op zaterdag) hing deze al aan de telefoon en vond het erg vervelend. Hij zou zo spoedig mogelijk aan een oplossing werken. En wat het 2019/2020 model betrof: hij vond dit een vreemd verhaal en zou het verder uitzoeken.

Vervolgens ging ik uitzoeken of ik meer informatie kon vinden betreffende het 2019 of 2020 model. En ja hoor, overtuigend bewijs dat ik zeker geen 2020 geleverd heb gekregen:

  1. Ik heb de handleiding er even bijgepakt die meegestuurd is, dit is DOC7000E_NL. Hierbij  zit ook nog aanvullend informatie boekje. DOC7048A.
  2. Op de Robomow website kun je als laatste 2019 document DOC7000F_NL vinden. Met als aanvullend boekje DOC7048B.
  3. Voor de 2020 modellen is de handleiding DOC7000G_NL. Met als aanvullend boekje DOC7048C.
  4. Verder heb ik een vriend gebeld die in het voorjaar van 2019 ook zo’n maaier heeft gekocht. Met een sticker 2019 en serienummer beginnen met RC19100. En een handleiding DOC7000F_NL.
  5. Het serienummer van mijn maaier begint met RC19050.

De verklaring van de leverancier kwam ook al snel: Dit was wat MTD, de importeur, hem had verteld:

Heb betreft hier een maaier modeljaar 2020 geproduceerd in 2019. Modeljaar 2021 is productiejaar 2020 zijn enz.
Serienummers worden op basis van productie uitgegeven. Dus een 2020 RC2019…
Software en hardware is conform de meest recente versie,  robomow noemt dit modeljaar 2020.  
Deze verklaring is natuurlijk compleet ongeloofwaardig. Dit heb ik met de leverancier besproken en hij is hier uiteraard ook erg ongelukkig mee. Wat hij me kon aanbieden is het apparaat terugnemen, maar hier zat ik niet op te wachten. Vooralsnog heb ik geen verdere actie ondernomen; ik weet ook nog niet of ik dit ga doen. Misschien als een lezer met een goed idee komt.
En nu de reparatie. Het apparaat werd vlot opgehaald en gerepareerd: print in het basisstation vervangen en hoofdprint van de maaier vervangen. Het apparaat was binnen een week weer terug en nu maait deze weer vrolijk z’n rondjes. Ik zal u op de hoogte houden als er weer problemen optreden.
Helaas was het plezier maar van korte duur. Na een maand stopte hij er alweer mee. Het rode lampje op de basis knipperde wat betekende dat voor de afwisseling de print in het basisstation weer defect is. Door Robomow werd er binnen enkele dagen vlot een nieuwe print bezorgd waarna het probleem weer opgelost is. Voor hoe lang? De tijd zal het leren.

Seizoen 2021

Geen problemen!

Seizoen 2022

Geen problemen!

Seizoen 2023

Ik kan het niet geloven, maar ook dit jaar geen problemen.