Zoals veel mensen weten zijn Duitse auto’s veel luxer dan Nederlandse. De oorzaak is de hoge BPM die door de Nederlandse overheid wordt geheven over nieuwe auto’s. Een andere oorzaak is misschien de hoge bijtelling, maar ik vermoed dat dit van minder belang is.

Maar… wat veel mensen niet weten is dat het toch mogelijk is om relatief goedkoop een fraaie Duitse bolide te rijden. Ik doe dit sinds enkele maanden ook, en het bevalt me uitstekend! Even kort door de bocht: ik rijd nu een BMW die mij minder dan de helft van de toenmalige Nederlandse nieuwwaarde heeft gekost; tellerstand: 51.000 km. Van verschillende mensen heb ik de vraag gekregen om ‘ns op  een rij te zetten hoe je dit doet.

Dit gaat als volgt:

  1. Bepaal eerst wat voor auto je wilt hebben. Duitse auto’s zijn overladen met opties, maar welke vind je belangrijk? Hier begint al het eerste deel van de fun! Kijk hiervoor op zoekmachines van de autofabrikanten en mobile.de. Voor auto’s tot zo’n 5 jaar oud kun je het beste terecht bij de autofabrikanten, omdat je dan de dealerauto’s krijgt te zien.
  2. Een erg handige site is ook autoweek.nl. Hier kun je van vrijwel alle auto’s zien wat de belangrijkste specificaties zijn. En wanneer deze auto’s geproduceerd zijn.
  3. Ga vervolgens zoeken naar auto’s van je keuze. En nu komt het: zoek hierbij naar auto’s die zo oud mogelijk zijn en zo min mogelijk kilometers gelopen hebben. In Nederland weet je dat men met nieuwe diesel-auto’s min. 35-40.000 km/jaar rijdt, in Duitsland is dit niet het geval. De reden hiervoor is dat je voor deze auto’s de minste BPM bijtelling hebt.
  4. Als je een auto (of enkele auto’s) gevonden hebt, vraag dan aan de aanbieder(s) de complete optielijst van de auto aan. Vaak kan de aanbieder je ook de nieuwprijs melden. Deze nieuwprijs is meestal ongeveer de nieuwprijs excl. BPM die in Nederland gevraagd werd. Hier kunnen kleine verschillen tussen zitten, maar deze krijg je niet opgelost: uitvoeringen tussen auto’s die in Nederland en Duitsland geleverd zijn, zijn vaak toch iets anders.
  5. Vervolgens bepaal je de BPM die je in Nederland moet betalen. Zie de eerder genoemde website van de belastingdienst. Deze berekening is helaas niet makkelijk. Als je er niet uitkomt, zijn er verschillende websites waar je gratis indicatieve berekeningen kunt (laten) doen. Ik heb goede ervaringen met Importautos.nl.
  6. Neem vervolgens contact op met de leverancier van de auto en onderhandel de prijs. Meestal krijg je er wel iets, maar niet veel. Maar alle beetjes zijn meegenomen toch? Als je straks bij de leverancier staat na enkele honderden km’s gereden te hebben, is je onderhandelingsruimte weg. Dus: maak een afspraak over de prijs van de auto onder de voorwaarde dat je de auto in de beschreven staat tegenkomt en er geen nieuwe/verborgen gebreken bij de bezichtiging naar voren komen. Vergeet ook de winterbanden en eventuele navigatie-kaart update niet. Bevestig deze prijsafspraak schriftelijk (per email). Had ik niet gedaan, dus kostte me uiteindelijk enkele honderden euro’s. Afleveringskosten kennen ze volgens mij in Duitsland (gelukkig) niet.
  7. Ga naar de leverancier met een kennis om de auto te bekijken en proef te rijden. En… als de auto bevalt, te kopen. Het is belangrijk hiervoor een afspraak met de leverancier te maken om te voorkomen dat je voor niets komt.
  8. Bekijk de auto bij de leverancier goed en maak een proefrit. Maak afspraken over de eventuele garantie en garantieafwikkeling. Maak ook afspraken over de aflevering van de auto. Ter illustratie: mijn auto had 51.000 km gereden, en volgens BMW regels dus recht op (gratis) 60.000 km beurt + 1 jaar volledige garantie!
  9. Als je tevreden bent met de auto, maak dan de koop rond. Betaal de auto op de afgesproken manier. Je krijgt de auto niet mee, want deze gaan we laten ophalen door een auto-importbedrijf. Vertel de garage dat je auto opgehaald wordt door een transporteur. De meeste garages kennen de procedure, dus dit is geen probleem.
  10. Nu neem je contact op met het auto-importbedrijf. Ik heb hiervoor naar volle tevredenheid Importautos.nl voor gebruikt. Op hun website staat welke diensten ze je kunnen leveren. Ik heb gekozen voor pakket B: auto ophalen + administratieve afwikkeling.
  11. Het importbedrijf gaat vervolgens je auto ophalen. Let op, dit kan 1-2 weken duren! Bij pakket B wordt de auto op door jouw te bepalen adres afgeleverd. Je auto mag nog niet in Nederland rijden, dus deze moet in een garage geparkeerd worden.
  12. Als je auto eindelijk is gearriveerd, kun je via het importbedrijf een afspraak bij de RDW maken voor de keuring van de auto. Omdat de auto ook APK gekeurd moet worden, bieden ze deze dienst ook aan. Mijn advies: gewoon doen bij de RDW, goedkoper krijg je je APK nergens. En als je auto afgekeurd wordt, moet hij gewoon nog een keer ter keuring aangeboden worden. Dit kan dan niet meer bij de RDW, maar moet dan bij een garage. Het is volgens de RDW medewerker die ik toch gesproken heb niet zo dat een niet-APK gekeurde auto geen Nederlands kenteken krijgt.
  13. Nu moet je ook nog de verzekering regelen. Omdat je nog geen kenteken hebt, kun je je auto niet verzekeren, maar in mijn situatie werd de auto gratis verzekerd op de keuringsdag.
  14. Vervolgens krijg je van het auto-importbedrijf een tijdelijk kenteken dat je alleen mag gebruiken om met de auto naar het RDW station te rijden (en weer terug naar de garage).
  15. Op de keuringsdag ga je naar het RDW station en wordt je auto als het goed is meteen goedgekeurd, eventueel ook voor de APK. Op het RDW station bevindt zich ook een douanekantoor, die na de RDW goedkeuring de nieuwwaarde van de auto gaat bepalen op basis van de gegevens die door het importbedrijf is opgegeven.
  16. Na enkele dagen krijg je de BPM-belastingaangifte per email toegestuurd. Nadat je deze betaald hebt, krijg je binnen enkele dagen je felbegeerde nieuwe autopapieren met nieuw kenteken toegestuurd. Met deze papieren moet je bij een automaterialenhandel kentekens halen. Zodra je deze onder je auto hebt gemonteerd èn je het nummer hebt doorgegeven aan je verzekeringsmaatschappij, mag je met je nieuwe bolide gaan rijden!

In sommige situaties raadt importautos.nl je aan bezwaar aan te tekenen tegen de BPM-belastingaangifte. Een complexe procedure, die zij voor je kunnen uitvoeren. In mijn situatie zou ik dan (na een half jaar) zo’n € 1000 (!) BPM terug moeten krijgen van de belastingdienst.

Uit bovenstaande beschrijving blijkt dat het mijns inziens weinig zinvol is om zelf de hele import te regelen. Het is erg complex, kost veel tijd terwijl gespecialiseerde bedrijven dit voor relatief weinig geld routineus voor je uit kunnen voeren.

Kortom: een erg leuk traject, met als enige kanttekening dat er best wel wat stappen te nemen zijn ten opzichte van het kopen van een auto in Nederland en dat het best wat doorlooptijd kost vanaf het moment van kopen van de auto totdat je hierin kunt rijden. In mijn geval bijna een maand.

7 reacties

    • Wij hebben helaas slechte ervaringen met importautos.nl. Het importpakket A bevat het gratis eendagskenteken van de RDW. Importauto’s in Roosendaal geeft aan dat je daar mee in Duitsland mag rijden, dit is echter niet toegestaan!!

      Kost € 284,- wat eigenlijk niks waard is. Bedankt bap hop.

  1. Beste Johan,

    Duidelijk verhaal en een goede leidraad, ik heb een vraagje met betrekking tot een auto(X5) uit Duitsland importeren en hier om laten bouwen naar grijs kenteken. I.v.m. mijn privé situatie kan mag en kan ik een auto op grijs kenteken (geen BPM) rijden. Ik kan hier weinig over vinden wat de mogelijkheden zijn, het lijkt me eerst ombouwen en dan aanbieden bij de RDW om te keuren. Dient er dan vooraf BPM betaalt te worden en daarna terughalen.

    In afwachting van je reactie,

    Mvg Dirk

  2. Helder verhaal, en er staan een hoop tips in. Ik wist niet eens dat dit tot de mogelijkheden behoorde, dus ik ga nu zelf aan de slag en me een beetje oriënteren. Bedankt voor de uitgebreide uitleg.

Geef een reactie

Je email adres wordt niet gepubliceerd. Required fields are marked *

Post comment