Lees eerst deel (1) van dit artikel.

BMW reageert snel: binnen 3 dagen al een antwoord. Wel 2 pagina’s, zie bmw002-1 en bmw002-2.

Laat ik beginnen met ze te complementeren voor de snelle reactie. Alle inkomende mail gaat blijkbaar via de BMW contactpagina, en ik moet zeggen dit werkt wel goed. Uiteraard had ik ze een berichtje gestuurd over m’n eerste blogpost.

Wat ze in de brief zeggen is dat ik een overeenkomst ben aangegaan met een Duitse dealer(organisatie). Dit klopt. Wat ze vervolgens zeggen is dat deze garantievorm niet door de Nederlands BMW dealerorganisatie wordt aangeboden. Dit zal, ik heb de auto tenslotte ook niet bij een Nederlandse BMW dealer gekocht. Waar het om gaat is de afwikkeling van de garantie.

Blijkbaar vindt BMW Group Nederland om mij onduidelijke redenen dat het teveel moeite is voor haar dealers om het EUROPlus Service station in te lichten in geval van een garantieclaim. De Europlus garantie-claim procedure die hiervoor geldt is namelijk kinderlijk eenvoudig.

Of liggen aan deze werkwijze soms andere redenen ten grondslag? Waarschijnlijk moet ik nog een garantieclaim indienen om hierachter te komen. Of is er iemand die deze blog leest die er ervaring mee heeft?

Jammer ook voor al die buitenlandse (Duitse) BMW rijders in Nederland in het geval ze pech krijgen. Het feit dat ze door heel Europa geholpen worden is blijkbaar een farce. Zie hier de tekst op de Duitse website.

De brief besluit met de mededeling dat in toekomst uiteraard alles kan veranderen.

Moet ik me hierbij neerleggen? Ik zal deze 2 blogs breder bekend maken, misschien dat er dan iets mee gedaan wordt. Hieruit blijkt ook maar weer dat het makkelijk is om je klanten van alles te beloven, maar de werkelijke aard van het beestje komt pas naar boven in het geval van problemen. BMW Group Nederland, u bent gezakt voor het examen klanttevredenheid.

6 reacties

  1. Johan,

    dank voor deze uiteenzetting van jouw ervaring. Ik was van plan om ook een BMW in Duitsland met EUROPlus Garantie te kopen. Op Internet gezocht en o.a. jouw ervaring tegengekomen. Voor mij reden om er van af te zien.
    En ik ben het met jou eens dat dit een ernstige smet is op het blazoen van BMW en met name BMW Nederland. Uit eerste lezing van het garantieprogramma had ik ook een echte Europese dekking verwacht, maar kennelijk zijn de landsgrenzen en de gebiedsverdelingen van de dealers toch nog steeds belangrijker dan het nastreven van klanttevredenheid.

  2. Vandaag ongeveer dezelfde ervaring gehad, import BMW van Duitse BMW dealer geeft op de rit naar huis al een foutmelding. Vervelend! Overlegt met Duitse dealer, en besloten om bij BMW Amsterdam te vragen er naar te kijken. Die hebben daar helemaal geen zin in, veel slechte ervaringen luidt het antwoord. “EuroPLUS, daar doen wij niets mee”. Want in het verleden geen betalingen ontvangen, dus is er geen oplossing mogelijk. Ik snap niet dat BMW NL zich zo’n botte eerste ervaring kan veroorloven.

  3. Hallo allemaal,

    Met verwondering lees ik deze blog. Wij importeren veel BMW’s voor onze klanten met EuroPlus-garantie. Het voor de reparatie melden van de claim geldt bij overal en altijd. Kleine moeite om, wanneer je de auto wegbrengt, met de BMW dealer af te spreken dat ze niets mogen repareren zonder eerst een offerte te mailen? Deze mail je vervolgens door naar de verkopende dealer of Europlus en zij keuren de claim goed of af. Vervolgens laat je de reparatie pas uitvoeren. Soms vertrouwt een reparateur erop dat EuroPlus direct aan hen zal betalen, soms schiet je zelf even het bedrag voor. Prima geregeld.

  4. Hello everybody,
    I have the same issue. I bought a bmw from germany with europlus warranty. I went twice to BMW Kalfsbeeks schiedam. When Engine is cold, rattling sound used to come from it. The BMW dealer cleaned the engine and they contacted europlus, they refused to pay. Well cleaning didn’t resolve the issue, I went again and this time they said, camshaft sensor is broken, I asked them to contact europlus before repair. which kalfsbeek schiedam refused to do so. They said, we have a policy for not contacting europlus. So, why did you contact previously ?
    I’m so disappointed, after spending awful lots of money on Car, warranty cannot be claimed.

  5. Ik heb een hele goede ervaring hiermee.
    BMW in Duitsland gekocht met EuroPlus Garantie.
    In de garantieperiode diverse reparaties gehad. BMW Maastricht heeft alles voor me geregeld, ik heb zelf geen contact hoeven te leggen met Duitsland of EuroPlus. Ik had behoorlijk wat reparaties, dus was hier echt super blij mee.
    BMW Maastricht heeft het ook gewoon gedeclareerd, dus hier zullen ze toch ook blij mee zijn. Sommige reparaties had ik niet laten uitvoeren als het niet onder de garantie viel (navigatie, stoelverwarming).
    Ik overweeg nu weer om een nieuwe auto te kopen, het liefst weer met EuroPlus garantie. In Duitsland is dat beter geregeld als in Nederland.

  6. Hmm, je moet zeker vroeg of laat naar het BMW dealercentrum voor hulp. Na het kopen van BMW X5 2016
    moest ik een aantal garantiekwesties afhandelen en de ruitenwissers die ik had besteld bij de leverancier van de
    onderdelen vervangen https://www.topautoonderdelen.nl/
    Niet de meest eenvoudige procedure, maar dealercentrum antwoordde me heel snel.

Geef een reactie

Je email adres wordt niet gepubliceerd. Required fields are marked *

Post comment